ET NYT ÅRTI MED NYE MÅL

Nytårsfortsætter. Alle vil gerne have en god start på det nye årti.
Nytåret er en god anledning til at sætte nye mål.

Et af mine mål for 2020 er at gå flere ture i skoven på alle årstider og ikke kun, når solen skinner og fuglene synger. En frisk gåtur i et rask tempo er en rigtig god motionsform, som styrker kroppen og skaber glæde. Du bliver simpelthen i godt humør, får mere energi og større velbefindende.

2020 - et nyt årti med nye muligheder

GÅ DIG SUND OG GLAD

Hjerteforeningen har anlagt Hjertestier over hele landet i de danske skove. Der er både korte og lange ruter, så det er bare om at komme igang og bruge mulighederne for at få regelmæssig motion. Gang er sundt og godt for krop og sjæl.

Det handler om at finde sin favoritrute, nyde naturen og få gang i blodomløbet ved at gå. Gang er sundt, blodet ruller raskere i årene og hjernen iltes.

Endorfinerne – lykkehormonerne skaber følelse af glæde i hele kroppen.

Start med korte ruter og gå gradvist lidt længere i et tempo, som passer dig. Gang er også godt at veksle med løb, når intensiteten gradvist skal øges. Vælg nogle joggingsko, som du føler dig tilpas i og tag noget tøj på som passer til årstiden. Så bare afsted, ud i det blå. Hav god tid så turen kan nydes uden stress og jag. Gåture er den bedste motionsform. Alle kan være med.

Privat video – Møllesøen i Bøgeskov

LØB DIG GLAD

Gåture kan suppleres med korte løbeture, hvor du gradvist sætter tempoet op. Det kan være svært at komme igang, men ved at kikke frem til det næste mål f.eks. et hjørne eller et stort træ, så bliver det nemmere at løbe eller gå.

En anden god måde er at tælle til 10 og løbe 10 sekunder, gå 10 sekunder og derefter sætte distancen og tiden op, så du f.eks.skiftevis løber og går 10-15-20 sekunder de første dage. Det er forbløffende effektivt og en god måde at komme igang, hvis du har holdt pause i lang tid.

2020 - et nyt årti med nye muligheder
Privat foto – Efterår i Gjorslev Bøgeskov

EN KÆRLIG INDRE STEMME

Jeg bruger ofte min indre stemme som et værktøj, når jeg skal igang med noget nyt. Det er vigtigt at tale med en kærlig indre stemme, hvor du blidt men bestemt siger til dig selv, at det er både godt og vigtigt at nå det nye mål.

Vælg et kort præcist mantra f.eks. “det er godt for dig at gå” eller “løb er sundt”. Brug det på vej ud og på vej hjem, og ros dig selv for din indsats også selvom, du ikke har løbet eller gået så langt. Selv små distancer, korte ture har stor betydning for dit fysiske og psykiske velbefindende og kan give mere energi.

Brug dine sanser på turen. Løb eller gå på steder, du holder af f.eks. langs vandet eller i skoven, i en park eller på en sti. Læg mærke til årstiderne og nyd turen fra start til slut.

En ide kunne være at lave en lille personlig løbedagbog med små optegnelser fra dagens løbetur f.eks. med tips til, hvor der er særlig smukt og rart at gå på din rute. Fokuser ikke på tid men mere kvalitet og glæde.

Læg mærke til din vejrtrækning og træk vejret i et naturligt tempo alt efter, om du går eller løber. Mærk efter, når det er tid til at holde pause og sørg for ikke at blive kold, når du stopper op. Du kan f.eks. lave sidebøjninger eller benstræk i pausen. Hold pause på steder, du holder af f.eks. ved vandet eller et sted med en dejlig udsigt. Sørg for at drikke vand undervejs. Nyd turen.

Du får en super start på det nye årti! Vil du med?

Godt Nytår!

Kærlig hilsen
Eva

LÆS OM AT GÅ ELLER LØBE:

Derfor er det så sundt at gå – Alt.dk

11 overraskende fordele ved at gå – I Form

Gå dig til et bedre og længere liv – Naturguiden

Det er sundt at gå – Samvirke

Min Gå app og Hjertestierne – Hjerteforeningen

Gåbogen af Bente Klarlund – Pedersen

Doven motionist – du kan gå dig sund – JyllandsPosten

Selv en løbetur om ugen nedsætter for tidlig død – Politiken 2020

Politikens Løbebog

Vægttab og fedtforbrænding ved løb og gang 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *