Kender du mikrotræning?

Kener du mikrotræning

Ikke sponsoreret.
Idag deltager jeg i Gjorslevs Motionsløb 2022, som afholdes for første gang i Pinsen med løb, gåture i skoven på 5 og 7 km, kunstudstillinger, rundvisninger på slottet o.m.m.

Jeg er med på en af gåturene og vil lægge små mikrotræningsøvelser ind undervejs og nyde min medbragte mad, når vi når ud til vandet. I rygsækken har jeg en lille Bentoboks med frugt og grønt og en bæredygtig vandflaske.

Mikrotræning er et kort træningsprogram på 1 min. – 15 min. Mikrotræning er ideelt, hvis du ikke har tid i hverdagen til fitnesscenteret eller gerne vil træne lidt mere, fordi du vil tabe dig.

Mikrotræning er en fleksibel træning med små korte øvelser. Programmet sammensætter du selv. Se eksempler nederst på siden.

Mikrotræningen kan udøves på alle niveauer og på alle tidspunkter f.eks. let træning, middelsvær træning og intensiv træning. Intensiteten tilpasses dit behov og din tid. Mikrotræningen kan bruges f.eks. i forbindelse med en gåtur i skoven, en pausestund i arbejdet eller, når du har behov for udstrækning.

Jeg er selv meget glad for mikrotræning, fordi det er en fleksibel træning, som let kan kombineres med andre former for træning på alle årstider inde som ude.

Jeg bruger mikrotræning, når jeg går eller løber på Hjertestierne. Pauserne bruges f.eks til opvarmning, træning af arme og ben eller udstrækning. Det kan også være hurtige løbetrin på stedet, så pulsen kommer op.

Jeg bruger også mikrotræning i pauserne på job, hvor jeg tit går ud i haven. Dybe vejrtrækninger, sidebøjninger, armsving eller knæbøjninger. Det giver mere energi og er virkelig rart, når man har stillesiddende arbejde.

Mikrotræning er sundt, fordi de korte træningsprogrammer er med til at styrke kredsløbet og konditionen, så du undgår livsstilssygdomme eksempelvis overvægt, hjerte-karsygdomme, diabetes m.m. Det er også rigtig godt for kroppen at gøre øvelserne regelmæssigt året rundt.

Mikrotræning giver ganske enkelt øget velvære både psykisk og fysisk. Alle kan få glæde af de korte øvelser, fordi programmet tilrettelægges individuelt.

God fornøjelse!

Sommerhilsener & God Pinse!
Eva

Læs om mikrotræning:

Alt: Videoer der gør dig fit

I form: Mikrotræning som gør dig fit på få minutter

Vores puls: Mikrotræning – træn intensivt i kort tid

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.