Meditation i naturen

Det er sundt at gå både for krop og sjæl. Kokorodo er japansk og betyder Hjertets vej.

Gang er en af de bedste motionsformer, fordi blodcirkulationen stimuleres, og hjertet pumper ilt rundt i kroppen. Endorfinerne, lykkehormonerne frigives, når man er fysisk aktiv, og det betyder, at man mærker livsglæden både ved at gå korte eller lange ture, og så er det skønt at gå på alle årstider.

Jeg har i flere år været meget glad for at gå ture i Bøgeskoven især på stierne tæt ved vandet, hvor man kan høre bølgerne rulle ind til klinten. Det er skønt på alle årstider men især om foråret, hvor skoven er smuk lysegrøn, og fuglene synger. Naturen er healende, og alle energidepoter bliver ladet op, når man går i skoven.

Kokorodo - glæden ved gående meditation

Kokorodo – glæden ved at gå

Kokorodo – gående meditation er en buddhistisk meditationsmetode, hvor man går på steder, som giver en en følelse af dyb ro og lykkefølelse f.eks. i en skov/park ved søer eller ved havet.

Gang er uforpligtende, for man kan vælge at gå alene eller sammen med andre. Mange anskaffer sig en hund, som de kan gå ture med. Det er hyggeligt at gå og ligeså effektivt som løb, hvis du går en god lang tur.

Vælg en rute hjemmefra gerne i et smukt naturområde eller i en park og gå i det tempo, der passer dig, samtidig med at sanserne stimuleres, og du mærker roen. Tag noget behageligt tøj på efter årstiden, måske en flaske med vand og så afsted.

I Kokorodo nyder du naturen og omgivelserne, og din vejrtrækning er rolig og i harmoni med din gang.

Vælg eventuelt et smukt sted, hvor du holder en lille pause, mens du tager et par dybe vejrtrækninger og mærker stemningen i naturen.

Du kan eventuelt prøve at lytte til Falcks meditationsøvelse i dine høretelefoner HER.

Kokorodo - glæden ved gående meditation

Positive effekter ved at gå en tur på 30 min. 5 dage om ugen:

Du forlænger dit liv med 3 – 5 år, og din livskvalitet bliver forbedret.
Hukommelse og koncentrationsevne forbedres.
Gang er effektivt mod hjerte-kar sygdomme, hjerneblødning, type 2 diabetes og demens.
Gang nedsætter risikoen for flere typer kræftsygdomme f.eks. brystkræft og tarmkræft.
Hjertet og musklerne styrkes.
Nedsættelse af risikoen for fald samt knogleskørhed.
Det er nemmere at holde vægten, når man går regelmæssigt.

Kilde:  Anna Skyggebjerg: Gå tur, Rosinante

Der er således al mulig god grund til at gå en tur i dit eget tempo. Tankemylderet forsvinder.
Du får fornyet energi, trætheden forsvinder, og der bliver plads til positiv tænkning, nærvær og taknemmelighed.

Kokorodo - glæden ved gående meditation

Skovbadning – Shinrin-yoku

Kokorodo eller gående meditation kan med fordel kombineres med skovbadning, hvor man sidder i en lysning i skoven og mærker stilheden samtidig med, at man har fokus på åndedrættet. Det er meget effektivt og fjerner enhver stress eller uro i kroppen.

Skovbadning er en gammel japansk meditationsmetode, hvor man “bader” sig i sanseindtryk fra naturen. Det virker godt mod livsstilssygdomme som stress, angst, hjerte-kar sygdomme, fordi vejrtrækningen bliver rolig og kommer i balance, når man opholder sig i naturen. Se litt. henv.

Metta meditation er en meditationsform, hvor man går og samtidig sender venlige og kærlige tanker til det eller dem, du møder på din vej f.eks. planter, træer, blomster, dyr eller mennesker, du holder af. Se litt. henv.

Nyd turen og mærk det skønne ved at slippe tankerne og bare gå.

God tur!

LÆS MERE :

Anna Skyggebjerg: Gå tur – om glæden ved at sætte den ene fod foran den anden, Rosinante 2018

Peter Qvortrup Geisling: Naturen på recept, Gyldendal 2017

Skovbadning: Nyhedscentrum

Skovbadning: Magasinet Sundhed

Metta meditation v. Familieflow: Loving Kindness meditation

Videnskab: En gåtur booster din hjerne

Alt: Lizette tabte 65 kg ved at gå

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *