SKOVBADNING – VIDUNDERLIGT FOR KROP OG SJÆL

Skovbadning eller Shinrin Yoku stammer fra Japan og har været praktiseret i årtier med stor effekt.

Det er en skøn meditationsform, som fylder dig med energi og positive oplevelser.

Skovbadning foregår ikke afklædt, men ved at du bader dig i oplevelsen af træerne f.eks. om foråret, når løvet lige er sprunget ud eller i lyset fra de smukke lysegrønne blade.

Bare at sidde i nærheden af træerne skaber ro og harmoni.

Hvis du har nedsat syn er skovbadning derfor det helt rigtige, fordi du får mere energi og fred i dit indre.

skovterapi

EFFEKTIVT

Skovbadning har en positiv effekt både på det psykiske og fysiske velbefindende.
Det er påvist i Japan, at skovbadning er godt for dit blodtryk, hjertet slår roligere, og immunsystemet fungerer bedre.

Skovbadning er også effektivt mod stress og kan være med til at gøre dig stærkere i sygdomsperioder.

Cortisonindholdet (stresshormonet) i blodet sænkes, og man føler større velvære og mere ro.

Skovens træer og vegetation indeholder bla. terpener som er gavnlige for menneskers og dyrs immumforsvar. Terpener virker desuden antiinflammatorisk og stimulerende. Terpenerne findes f.eks. i nåletræer, gran og cypres.

Kroppen iltes godt igennem og styrkes af træernes naturlige svampedræbende stoffer.

Skovens træer og planter indeholder også en række sunde æteriske olier, som forebygger sygdomme.

Det er helt fantastisk, hvad træer betyder for vores psykiske og fysiske velvære, derfor kan jeg varmt anbefale at bruge naturen og de offentlige skove eller parker til skovbadning og motion.

skovterapi

SKOVBADNING – HVORDAN?

Start med at finde ud af, hvad det er, du gerne vil opnå. Hvilken effekt?

Hav god tid gerne 2-3 timer som minimum.

Derefter vælger du et grønt område, som du holder af eller kan lide at opholde dig i.

Vejret skal være godt, og din påklædning skal passe til den natur, du besøger.

Vælg eventuelt et område i nærheden af vand eller en lysning i skoven. Et sted hvor du føler dig tryg

Tag et lille tæppe, en pude, vand og eventuelt en sandwich eller lidt frugt med.
Husk mobiltelefon men lad den blive i tasken.

Sæt dig tilrette. Slap helt af, træk vejret dybt ind og pust ud. Gør det nogle gange både med åbne og lukkede øjne.

Fornem naturen og din tilstedeværelse, mærk duften fra træerne og skovbunden og nyd det varme lys som skinner igennem bladene.

Lad dine sanser åbne sig, mærk, føl, lyt og nyd de oplevelser som skoven kan give dig på din krop og sjæl. Læg dig ned og lyt et øjeblik, kik på træernes blade og trækronerne.

Vinden i træerne, fuglesang, susen i træerne, farverne, lyset, duftene, din nærhed og tilstedeværelse i tæt harmoni med skoven. Find et træ, som du synes særligt om i din nærhed.

Nyd stilheden og roen. Rejs dig, når du føler dig klar og gå lidt rundt gerne på bare tæer, hvis skovbunden er blød. Det handler om at være tilstede og have fokus på de oplevelser, skoven kan give dig.

Det er vidunderligt og vil gøre, at du får ladet alle batterierne op til dit næste besøg i skoven. Virkningen af skovbadet kan holde sig i flere uger og er et boost for din sundhed.

Læs om skovbadning og skovterapi her:

Friluftsrådet  https://www.friluftsraadet.dk/aktiviteter/skovbadning

Magasinet Sundhed: http://magasinet-sundhed.dk/tag/skovbadning/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *